WINTI (scan version 2)
Auteur: Etienne Elmzoon
Living
in your destiny
1.
lnleiding
De afgodsdienst werd ook geassocieerd met een lage sociale status. Veel Afro-Surinamers proberen nu te komen tot een zogenaamde herwaardering van hun afgodsdienst door deze te plaatsen naast de Christelijke en proberen ze gelijk te stellen. Zogenaamd als gevolg van het zoeken naar een eigen identiteit.
is
duidelijk waarom zij op aarde heer en meester zijn over de mens. Zijzijn
antropomorf (op de mens gelijkend) en wonen in godenmaatschappijen die in vier
godenrijken en godenpantheons (heersers van de elementen) worden verdeeld,
namelijk:
1.
Luchtgoden of Tapu Kromanti: de luchtgoden worden aangevoerd door Opete, een
Ashanti
woord
voor'aasgier'.
2.
Aardgoden of Gron winti: De oppergod is de aardse godin MamaAisa of Gronmama.
Haar man is Tata Loko.
3. Bosgod n of Busi-wenu: Hiertoe behoren Busi Mama en Tata Busi die even hoog zijn als de
aardse
godin. De grootste boosdoener onder de winti is de Apuku, een bosgod die de
knecht is van de meeste hogere goden.
4. Watergoden of Watra-wenu: Dit pantheon wordt aangevoerd door Watra Mama die ook wel Mama Tobosi en Mama Bosu wordt genoemd. Haar rnan is Tata Bosu.
De vier elementen dus.
Wanneer
deze boze geesten willen, materialiseren zij zich, dat wil zeggen dat zij een
verschijningsvorm
aannemen; zij dringen dan met hun astraal lichaam het lichaam van een levend
wezen binnen. Men ziet ze vooral in de slaap wanneer ze aan hun uitverkorene
een boodschap willen geven, wanneer zij aan het 'wandelen' zijn of wanneer zij
blijk willen geven van hun aanwezigheid ergens. Aio en Loco manifesteren zich
in een slang. Bosgoden in een kaaiman of in een Aboma tboa constructor). Opete
kan zich laten zien als een aasgier, maar verschijnt meestal als een zwarte man
in officiersuniform of in de gestalte van een baby, een kleine jongen of een
grote kikker. Wanneer hogere geesten in de slaap een boodschap komen brengen
ziet men de mannelijke als een man in officierstenue en de vrouwelijke als een
vrouw gekleed in 'koto' en Jakki' (rok en blouse, vroeger gedragen door oudere
Creoolse vrouwen).
Het
zielsconcept van de neger zal de relatie tussen de mens enerzijds en goden en
geesten anderzijds wellicht kunnen verduidelijken. De mens is in de psychologie
van de neger een spiritueel en biologisch wezen. Het spirituele deel is
dualistisch en bestaat uit 'kra' en 'jorka' die beide onsterfelijk zijn. De kra
is de denk- en stuwkrachtvan de geest en wordt soms ook'jeje'genoemd' Na de
dood gaat de kra (term uit Ghana) naar zijn bovennatuurlijke vader en moeder,
de 'djodjo' (term uit oahome), terug en kan reincarneren. De jorka gaat naar
het dodenrijk of 'jorka kondrd'' Kra en djodjo zijn biseksueel, met andere
woorden ze bestaan uit een mannelijke en een vrouwelijke helft die een
twee-eenheid vormen. Wil men gezond en voorspoedig leven, dan moet men de kra
en de djodjo goed verzorgen. De kra doet de mens groeien en bloeien en de
djodjo doet daar een schepje bovenop. De djodjo is een winti en is niet alleen
de bovennatuurlijke ouders van de mens, maar ook zijn beschermengel of
schutspatroon.
Uit
het bovenstaande blijkt, dat de mens door middelvan zijn ziel in de godenwereld
is gelntegreerd en wordt het duidelijk waarom een winti die met zijn astraal
lichaam alles kan binnendringen, bezit neemt van de mens.
Met
zwarte magie, in het Sranan, de taal der Creolen, genoemd 'wisi', kan men een
tegenstander met behulpvan boze geesten (een slechte jorka of een Apuku) ziek
maken' Dezegeesten handelen op commando van een zwarte magielr,
de'wisi-man" die ten eigen bate of ten bate van een consultant handelt.
Deze vorm noem ik'magische ziekte', omdat zijveroorzaakt wordt door een boze
geest door tussenkomst van de mens.
lemand
die ziek is consulteert een priester ('bonu-man') die de oorzaak vaststelt en
de ziekte geneest met kruidenbaden (wasi). De bonu-man is een "zogenaamde
witte magier" wanneer hijals tegenpool van de wisi-man een magische ziekte
geneest.
Hijvervult
de rolvan priester wanneer hij de consultanten geneest van een etherische
ziekte. Na de genezing stemt men de geesten gunstig met een dansritueel, een 'winti-pre'.
De
psychologische betekenis van Winti kan niet los gezien worden van de
historische achtergrond van de neger, die in de bossen zijn verloren
individualiteit en psychologische zekerheid terugvond wanneer hij door zijn god
is bezit was genomen. Hijwas dan niet meer de ondergeschikte die onder dwang
moest leven, maar een ander en hoger ego, hoger dan de blanke meester (ba-kra).
De cultuurelementen uit de verschillende Afrikaanse groepen versmolten tot een nieuwe
afgodsdienst, die zich in de huidige maatschappij heeft weten te handhaven,
hetgeen toegeschreven kan worden aan het opvoedingspatroon van de oude negers.
De
kinderen moesten zich aanpassen aan het cultuurpatroon van hun ouders en dat
betekende automatisch aanpassing aan de Winti-godsdienst. De priester of
bonu-man vervult de rol van psychiater, van wie hijverschilt omdat hij met
behulp van zijn god(en) geneest, maar met wie hij overeenkomt waar hijgebruik
maakt van positieve suggestie door tegen zijn "patient" te zeggen dat
hij beter zal worden wanneer hij zijn winti gunstig stemt. Tenslotte moge
worden opgemerkt, dat de belangrijkste betekenis van de Winti-godsdienst ligt
in de gelegenheid die zij de neger biedt zijn dagelijkse beslommeringen te
vergeten en zijn opgekropte psychische spanningen te ontladen met de wenu als
uitlaatklep in zijn rituele gedragingen op de winti-pre.
Heb
jij je ooit afgevraagd waarom je een bepaalde voorkeur hebt voor een specifiek
model sieraad?
.
De alla-kondre ketting: met verschillende kleuren is om de verschillende
demonen eer te
geven
.
Tarate ketting met zwarte kralen: voor de Aisa
.
Een ring met een rode steen: voor de Ingi
.
Een ring met een witte steen: voor de Kromantie
.
Een mattenklopperring: voor de Aisa of de Leba
.
Boto ketting: voor de lngi
.
Een lontai ketting: voor de Apuku
.
Een ring met een zwarte steen: gunstig stemmen van de Apuku
.
Een hanger in de vorm van een houwer: voor de Apuku, de djebrie en de kromantie
.
Een dollar munt: voor de Vodu of de Aisa
.
Een ring met 2 duiven en een padiekorrel in het midden: voorde kromantie
.
Een zilveren vriendschapsring: voor de watra lngi
.
Een ring met een groene steen: voor de Busi lngi of de Kantamasie
.
Een gladde boei met 2 roze knoppen: voor de Aisa
.
Een opgeblazen boei met een slange kop: voor de Vodu en/of de Aisa.
.
Een hangslot met een sleutel: voor de Kantamasie
.
Een hanger in de vorm van een Anker: voor de watra lngi
.
De bere banti (neen buikband of een buikketting) met daaraan een combinatie van
of
gedeeltelijke
combinatie van: een sleutel, een houwer of een mes; een Alla kondre ketting met
een houwer hanger, ook de draite ketting of een combinatie met andere ketting;
een gouden ring met zwarte steen; een zilveren ring met rode steen; en een
voetkettingvallen allemaal onder de goedoes van apuku.
.
Ook de bekende vriendschapsring hoort tot de favoriet van de apuku.
De
bijbel zegt dat je geen twee goden kan dienen. Je zaleen liefhebben en de
andere haten. Ook staat er dat God jaloers is, dus zal hij jouw gebeden niet
verhoren als je bezig bent andere geesten te dienen.
Hemelse
Vader, ik belijd als zonde elke betrokkenheid van mijzelf, mijn kinderen en
mijn
voorgeslacht
bij Winti. lk bekeer me daarvan en vraag uw vergeving daarvoor. lk vergeef deze
voorouders voor de gevolgen die hun handelingen in mijn leven teweeg hebben
gebracht.
Elke
zonde en ongerechtigheid die ik belijd en waarvoor ik vergeving vraag, is
tevens namens mijn kinderen en mijn voorouders in de lijn van mijn vader en
mijn moeder terug tot en met Adam.
ln Jezus Naam, verklaar ik, dat ik en mijn huis niet gebonden zullen zijn aan de familie boom van winti angsten. lk herroep en verwerp alle werken van de winti. lk breek de kettingen van de generatielange angstvan winti; lk kies door mijn eigen wil, om alle werken van wintien occultisme af te werpen.
1. lk belijd het aanroepen van wintigeesten als zonde en verbreek elke demonische band met deze wintigeesten. lk breek met ......... (noem de wintigeesten met hun nomen).
lk
doe afstand van alle rituelen, inclusief rituele slachting, die ik en mijn
voorgeslacht bedriven hebben en belijd deze als zondel.
lk
herroep, verbreek, verwerp en ontkracht de rituelen van: Kruidenbaden;
Kra-watra; swietwatra; wiwiri-watra; winti-watra, Jorka-watra.
lk
herroep, verbreek, verwerp en ontkracht de rituelen van: Offermaaltijden;
Kra-tafra; Winti; Winti-njanjan; Ka bra-tafra.
-
Onenigheid binnen de familie (bere);
-
Verwaarlozing van de Winti;
-
Het niet nakomen van beloftes;
-
Overtreden van een taboe (trefoe) (voedsel et cetera);
-
Verkeerde levenswijze enzovoort.
lk
herroep, verbreek, verwerp en ontkracht alle gebruik van planten als
bescherming'
lk herroep, verbreek, verwerp en ontkracht de volgende attributen van de alakondre-watra:
.
Begibusikoruoti-wiwiri
.
Bigifomirman koruatiwiwir
.
PjiePiieerqow
.
Sangrafu
.
Anesi-wiwiri
.
Brokoboko
.
Mosonjo
.
Akontakamo
.Rode
en witte gadodede-wiwiri
.
Redien witte switisopi
.
Orgeade
.
Blakabiri (oud bruin)
.
Drie wittibiri
.
Jenever
.
Drom
.
Pompea
.
Floridawoter
.
Een stuk suikerriet of een beetje malossi
.
Won koko pimbo
.
(geraspte)nengrekondre
.
Odru
.
Geurige olidn/essencen: commondo-, love-, iosmiin- en gelukolie of gewone
essence zools peren', ononas en
amandel essencen'
.
Zeven oogjes (zebi oi) Nengrekondre pepre;
.
Zeven oogjes (zebi ai) Temremankreti.
lk
herroep, verbreek, verwerp en ontkracht het meegeven in de kist aan de dode van
zakdoeken en bloemen ter nagedachtenis en geruststelling van de Jorka.
9. Hemelse Vader, reinig mijn bewustzijn en onderbewustzijn met het bloed van Jezus Christus, Uw Zoon, zodat herinneringen uit de winti tijd mij niet langer kunnen beheersen en beinvloeden.
10. lk verwerp alle winti liederen en krijgsliederen, die ik gezongen heb, de muziek die ik gemaakt heb, alle gebeden naar winti geesten, iedere expressieve vorm en in het bijzonder tromgeroffel om winti geesten op te roepen en te dienen.
Here
Jezus, ik vraag U nederig mijn geest, ziel en lichaam volledig te reinigen met
Uw bloed van alle zonden, die ik beleden en verworpen heb, en van elke vorm van
duisternis die daarmee verbonden is.
Het
is belangrijk om je huis te reinigen van alle occulte en rituele boeken,
sieraden, muziek, DVD's, intentieverklaringen, e-mails, en andere gewijde
voorwerpen, die met winti verbonden zijn.
Verwijder
deze voorwerpen uit je huis door ze weg te gooien, te verbranden of op een
andere manier te vernietigen. Reinig daarna je huis in gebed.
U
zult geen ondere goden voor Mijn aangezicht hebben. U zult voor uzelf geen
beeld maken, geen enkele afbeelding van wat boven in de hemel, of beneden op de
aarde of in het water onder de aarde is- U zult zich daarvoor niet neerbuigen,
en die niet dienen. (Deut. 5: 7-9)
lk
kies ervoor om mij te bekeren van de zonde van afgoderij zoals die beschreven
staat in Deut. 5:7- 8. lk vraag U om vergeving voor mijn zonden en voor de
zonden van mijn voorouders in de lijn van mijn vader en moeder terug tot en met
Adam. lk wijs alle geloften, eden en vervloekingen af die door mijzelf, door
leden van mijn voorgeslacht of door anderen met gezag over mij zijn
uitgesproken, evenals alle rituelen die daarbij zijn uitgevoerd en alle
spirituele huwelijken die daarbijzijn gesloten.
Hemelse
Vader, lk vraag U om elke demonische foetus uit mij te verwijderen en te
vernietigen en elke demonische programmering in mijn lichaam te ontmantelen en
uit te wissen en mij te reinigen met het bloed van Uw Zoon, Jezus. Vergeef me,
Heer, daar waar ik vrijwillig deze demonen heb toegestaan om mijn lichaam
binnen te dringen.
lk
verbreek en verwijder in Jezus' naam alles wat de spirituele man of vrouw
gebruikt heeft om macht en controle over mij uit te oefenen. ln de naam van
Jezus Christus van Nazareth die in het vlees gekomen is, en door de kracht van
Zijn bloed, verbreek ik de vloek, die door dit spirituele huwelijk over mijn
leven was gekomen.